Att springa maraton

 

Ett vanligt mål hos ihärdiga löpare är att åtminstone någon gång i livet springa ett maratonlopp.

Men 42 km gör en människa ordentligt mör, så förberedelserna är mycket viktiga.

Idag finns det dessutom”alternativa maraton runt om i världen med ytterligare utmaningar.

För nybörjare

Om man är nybörjare är det viktigt att inte tävla för mycket med andra, utan att göra det för sin egen skull. Som någorlunda van långdistanslöpare brukar ca 9-12 månaders förberedelse vara nog, och för de mer ovana löparna kan det faktiskt ta flera år. Det är dessutom mycket fördelaktigt om man har sprungit några halvmaror först för att se hur det går.

I övrigt brukar man rekommendera 3-4 löparpass i veckan med sammanlagt 30-40 km och detta i kombination med styrketräning. De flesta som har sprungit ett maratonlopp brukar erkänna att det värsta kommer efter ca 30 km så om man då och då ha sprungit ett lopp utöver denna distans, så vet man lite vad man har att vänta sig.

Och du, spring inte för fort i början!

Testa skor, kläder och annat material

Innan ett maratonlopp eller långdistanslopp måste man vara säker på att man har rätt utrustning och skor. Oväntade, negativa överraskningar är inte roliga att uppleva när loppet väl är igång. Om man springer med musik i hörlurarna, kan man med fördel välja ut sin favoritmusik och se till att MP3-spelaren fungerar som den ska och inte drabbas av buggar under loppet.

Maten

Att fylla på med bra energi och vätska är kanske redan ett uttjatat ämne, men stämmer likväl. Ät dock inte för mycket kolhydrater för tätt inpå passet eller drick alltför mycket vätska innan. Det kan resultera i uppblåsbar mage, tung känsla och pinsamma, panikartade toalettbesök bakom en närliggande buske men förbipasserande, fnissande löpare. Undvik alkohol!