Hur kommer man igång?

 

Att ta det där steget och säga till sig själv att ”idag, minsann så ska jag ge mig ut och springa”, är inte alltid lätt men så oerhört skönt när man väl klarat av det. Att snöra löparskorna och ge sig ut i den friska luften en tidig morgon när det fortfarande är tyst ute, eller bland andra motionärer för att få ännu mer motivation, gör att kroppen känns lätt efteråt och endorfiner börjar skapas. Träning och frisk luft är mycket effektiva mot olika saker, och det lindrar depressioner, stelhet, trötthet och övervikt.

Träna själv eller med andra

Detta är naturligtvis en smaksak. Vissa blir sporrade ihop med andra medans andra tycker att det stör. Om man är lite lat kan det t.ex. vara bra att springa ihop med någon som pushar en så att man inte slutar för snabbt. Är man en tävlingsmänniska, är ett deltagande i en grupp på några duktiga löpare kanske att rekommendera. Hur man än vill springa, utomhus eller på löpband, själv eller i grupp, är det viktigt att inte ta i för hårt i början. Det kan ge skador och förstöra motivationen. Fundera också på vilka vägar du föredrar att springa på. Är det terränglöpning eller raksträckor? Välj de rutter som motiverar just dig och byt rutt ibland om du blir uttråkad.

Om man vissa dagar verkligen inte hittar motivationen, är det helt ok, bara det inte blir en vana. Gör något annat istället. Ta en rask promenad eller en cykeltur. Om du dessutom har ont i kroppen bör du ta det lugnare en dag.

Sätt upp mål

För att utmana sig själv kan man om man vill sätta upp långsiktiga mål eller delmål. Kanske är ett maratonlopp det slutliga målet och då bör man sätta upp små delmål för att komma dithän.

Har man en skada och är på bättringsvägen, men inte har kunnat springa under en tid, är det bar att t.ex. träna med en sjukgymnast som hjälper en med att komma dit man vill. Om målet är att kunna springa fullt ut igen, behöver man stärka muskler och senor innan man kan sätta igång. Att löpträna i bassäng är genialt för att bli av med skador och samtidigt behålla konditionen.

Ät rätt

Maten är A och O när man tränar. Får man inte i sig tillräckligt med bra näring, tar kroppen stryk. Proteiner är dessutom viktiga för musklernas återuppbyggnad.