Allmänt om löpning och stilar

 

Löpning är i särklass den mest utövade sporten och den vanligaste för den gemene motionären. Men om man går ut och går i parken eller i spåret, så kan man få syn på de mest roliga och intressanta löpstilar. Löpstil definieras utifrån sättet att sätta ned foten, längden på steget, armföringen och hur högt man för knät. Även graden på kroppens lutning påverkar löpsteget.

Att sätta i hälen först

Om man löper med hälisättning, så sätts hälen först i marken och sedan rullar man av steget ända fram till tårna. Detta är även en vanlig gångstil eftersom människor rör sig naturligt på detta sättet, men det hämmar rörelsemönstret en aning och fungerar bättre när man inte springer för fort.

Normalt springer vanliga löpare och motionärer med hälisättning först, då ingen träning eller fysiska övningar krävs för att göra rörelsen.

Att sätta i tårna först

Denna löpstil gör att man kan ta ut stegen mer och lämpar sig för snabba löpare. Dock måste man vara vältränad och göra steget rätt, eftersom när tårna sätts i först, läggs mycket vikt vid vadmuskulaturen samt hälsenan och framfoten. Detta gör att man kan få en överbelastning om man inte är van.

Stegen är generellt längre vid kortdistanslöpning, eftersom det ofta gäller att komma först. Vid långdistanslöpningar är stegen lite kortare för att spara på krutet. Även knäföringen är högre hos kortdistanslöpare och lägre hos långdistanslöpare. Att höja knät ger nämligen ett längre steg.

Slutligen påverkar armrörelsen och kroppslutningen hur man löper. Man kan få möjligheten att se många roliga rörelsemönster just inom dessa områden. Armföringen ger mer kraft i överföringen till stegen och kroppslutningen påverkar också. Alla är olika och utvecklar ofta sin egen personliga löpstil och det som passar för den ene, kanske inte uppskattas av den andre o s v.

Forskning om den bästa löpstilen

Det har fokuserats mycket på vilken den bästa löparstilen är samt den stil som medför flest risker för skador. Det som anses vara bland det viktigaste för att hålla ut längre, är en bra syreupptagningsförmåga så att man orkar mer. Man har sedan tittat på olika löpstilar och sett hur denna upptagningsförmåga ser ut för att kolla energiåtgången och kommit fram till följande:

  • Det är bra om höften lutar lite framåt. Då hjälper den nämligen hela kroppen att enklare förflytta sig framåt. Samtidigt ska den inte vinklas för mycket utan hålla en stabil rörelse och liksom vara ”svävande”.
  • Foten ska inte sättas i för hårt utan lätt och snabbt, annars bromsas rörelsen och det kan ge upphov till skador.
  • Använd armarna i uppförsbackar för att få mer kraft.

Kort och gott kan man säga att det lönar sig att springa elegant. Det är likadant med gångstilen. Fotläkare rekommenderar att man rör sig rakt och med höften lite framåtlutad, lite som modellerna går på catwalken. Det ger samtidigt en graciös stil på köpet. Man kan faktiskt justera sin gång eller löpstil, och det är lättast i tidig ålder.