Hälsofördelar med löpning

När det handlar om fysiska förmågor blir vi människor ofta utklassade av många andra djur. Men när det gäller löpning, och då framförallt riktigt långa sträcker, är det faktiskt inte så många som slår oss. Vi är helt enkelt byggda för att kunna jaga genom att springa i dagar efter våra bytesdjur. Det sitter i våra gener. Att en modern och otränad stadsmänniska kanske inte ens kan springa en kilometer utan att bli andfådd och få ont i kroppen är egentligen ganska tragiskt. Att komma igång med löpträning handlar dock inte bara om att så att säga väcka en vilande kapacitet utan också om att göra stora hälsovinster. Varför är löpning bra för oss? Det är det som är ämnet för den här texten.

Du kan springa nästan överallt

En stor fördel med löpning som träningsform är att det är väldigt mångsidigt. Du kan i princip välja att löpa på ett sätt som ger dig de primära hälsofördelar som du är ute efter. Mycket handlar om med vilken intensitet och hur länge du springer. Korta och intensiva pass där du kommer upp i maxpuls är en träningsform som skiljer sig väldigt mycket från långa och lågintensiva pass. Du kan också kombinera lugn löpning med intensiv träning genom att till exempel avsluta med ett par snabba intervaller. Hur du än väljer att springa kommer löpning att öka din förbättring och det är nyckeln till att gå ner i vikt. Något många av oss behöver göra idag för att uppnå bättre hälsa. När du springer stärker du fler muskler än du kanske tror, även armarna för sig till exempel en liten genomkörare och det är funktionell styrka det handlar. Det är en form av styrka som gör skillnad i vardagen. Ta en titt på gymkedjan Bruce om du funderar på att börja springa på ett sätt som verkligen gör skillnad, förhoppningsvis har de en anläggning nära dig där du kan få hjälp med att komma igång med träningen.

Löpning minskar risken för många livsstilssjukdomar

Löpning ger dig bättre hälsa

Ditt hjärta och dina lungor är kroppens motor. Hjärtmuskeln får välbehövlig träning när du springer och syreupptagningsförmågan förbättras. Du får bättre kondition helt enkelt. Det är en mycket viktig hälsovinst som du gör när du kommer igång med löpträning. Det är även en träningsform som stärker ditt skelettet och som motverkar celluliter. Insulinutsöndringen påverkas positivt av löpträning och det minskar risken för att du ska drabbas av diabetes längre fram i livet. Konditionsträning förbättrar även sammansättningen av blodfetter och är väldigt bra för din hjärnas hälsa. Är du orolig för att drabbas av Alzheimer är löpträningen ren medicin. Immunförsvaret förbättras vid måttlig löpträning och en annan stor hälsofördel som faktiskt kan rädda livet på många är att blodtrycket gör. Ett tips för nybörjare som vill göra löpning till sin träningsform är att ta det väldigt lugnt i början. Att springa är faktiskt kul och många blir så förtjusta att de helt enkelt stegrar träningsdosen innan kroppen hunnit vänja sig vid belastningen. Det handlar inte bara om att få upp flåset utan brosk, ben och ligament måste anpassas efter hur du använder kroppen.