När ska man springa?

Löpning är en av de bästa motionsformerna av många anledningar: man tränar muskler och hjärta, bränner mycket fett och får den där eftertraktade endorfinkicken som man mår så himla bra av. Sinnestillståndet man kommer in i när man springer har också liknats vid meditation och många människor upplever att de får en liten timeout från stress och irrande tankar då de springer.

Men när är det egentligen bäst att springa? Bör man hoppa direkt ur sängen och sätta på sig löparskorna eller är det bättre att avsluta dagen med en runda? Finns det för- och nackdelar med olika tidpunkter och är det någon tid som är direkt farlig för hälsan?

Vilken är din tid?

Alla människor är olika och en typisk skillnad är att vissa är nattmänniskor medan andra är vansinnigt morgonpigga. Det här är något man definitivt bör ta med i beräkningen då en extremt trött människa kan göra mer skada än nytta när det kommer till träning. Om man vill ge utrymme för en bra löpningsrutin några gånger i veckan bör man därför dels se över sina vanor och dels vilken tid på dygnet som man själv känner sig som piggast. Man bör också se till att man alltid är trygg och säker då man springer: tidigt på morgonen kan det fortfarande vara mörkt och då bör man alltid ha på sig en reflexväst med tryck medan en tidig kvällstur kan innebära mycket trafik och att man därför bör vara extra försiktig om man vill springa utmed vägar.

Olika tider – olika resultat

Tidpunkten man tränar på kan ha viss effekt på saker som förbränning och sömnkvalitet och enligt många tränare är

morgonträning bäst för fettförbränningen då den ger kroppen en skjuts för ökad energi under resten av dagen. Egentligen är det rätt naturligt, eftersom det är vid soluppgången som vår kropp vaknar och förbereder sig inför dagens sysslor. Nackdelen med morgonträning är dock att man ofta inte har mycket tid just då och att många känner sig lite stela då de precis vaknat. Då man inte bör äta direkt innan ett träningspass, åtminstone inte på ett par timmar, kan det vara mycket svårt att passa in morgonlöpningen och tycker man att det känns tungt att springa på fastande mage är det nog bättre att förpassa motionen till en senare tidpunkt på dagen.

Kvällslöpningen har fördelen att man nu har fler lediga timmar framför sig och att man åtminstone haft en lunch att hämta energi från. Å andra sidan är det många som känner att det är

svårt att sova efter kvällspasset då man kommit upp i varv och har ökade halter av stresshormoner i kroppen. Vill man träna på kvällen är det därför viktigt att man har tid på sig att varva ner efteråt och att inte äta för tungt när man kommer hem.