Aldrig för gammal

En av de många myterna om löpning och träning i allmänhet är att det skulle finnas någon slags övre åldersgräns för att börja. Att man efter en viss ålder helt enkelt inte [i]bör[/i] träna då det kan vara farligt för allt från hjärtan till knän. Längre från sanningen kan man knappast komma, då det i själva verket är helt tvärtom och det aldrig är för sent för att börja träna.

Idag vet forskare till exempel att regelbunden motion reducerar klimakteriebesvär som vallningar och hjärtbesvär och att särskilt löpning är bra mot benskörhet. I kombination med effektiva läkemedel som Vagifem, där man med ett enkelt piller kan motverka torrhet och irritation i slidan – ett vanligt problem i övergångsåldern – så kan löpningen utgöra starten på ett helt nytt och hälsosammare liv.

Träning på äldre dagar

Förr i tiden trodde många att det var dags att lägga gympaskorna på hyllan efter att man fyllt femtio och att man max borde syssla med enklare former av motion som promenader, golf och någon enstaka danslektion. Förvisso är det inget fel på de nämnda fysiska aktiviteterna men faktum är att man bör träna ganska hårt även när man är äldre. Stora undersökningar vid bland annat Karolinska och utomlands visar att det finns många skäl att träna efter 60 och att det både har med den fysiska och mentala hälsan att göra. Enligt forskarna kan man träna ganska tufft långt upp i 90-årsåldern då det ger starkare ben och muskler och ett kvickare sinne och det är ju något som alla vill uppnå!

Om man aldrig tränat förr

Men vad gör man om man aldrig har sprungit en meter eller lyft en endaste vikt i hela sitt liv? Kan det inte vara farligt då? Nej, tvärtom, undersökningar där man jämfört grupper som börjat träna i olika åldrar visar att en sjuttioåring som för första gången börjar träna kan se fram emot att

leva fem extra år med träning och förbättra sin hälsa minst lika bra som en trettioåring. Kroppens naturliga reaktion är alltid positiv när det kommer till träning då den genast börjar jobba på ett starkare hjärta, större uthållighet och ett skarpare sinne.

Löpning är ett alldeles utmärkt sätt att hålla kropp och hjärna i toppform även vid äldre år och idag är var femte Marathonlöpare över 50 i Sverige. Av förklarliga skäl bör man kanske inte börja med ett Marathon om man är helt grön, men det finns inget som säger att man inte kan springa som senior. Typiska hälsoproblem som har med ålder att göra är bland annat benskörhet, artros, muskelförtvining och stelhet och de kan alla motverkas genom att man springer regelbundet. Är man nybörjare bör man alltid börja lugnt och se till att man har skor som är lämpliga för både den egna kroppen och underlaget.